Analiza sytuacji podczas gry w szachy

Wystarczy pamiętać i przestrzegać poniższych zasad aby wygrywać większość partii szachowych :-)
Po ruchu przeciwnika:
1. Sprawdź wszystkie pola, które może atakować ruszona figura
a) jeżeli pola są wystarczająco bronione, zastanów się czy przeciwnik może w następnym ruchu użyć kolejnej figury atakującej to pole
b) jeżeli przeciwnik atakuje Twoją figurę, która może go zabić
- zastanów się czy bicie jest opłacalne (czy przeciwnik właśnie tego nie oczekuje)
- bicie jest opłacalne, gdy po odpowiedzi przeciwnika zdobędzie się więcej punktów (o ile nie jest to pułapka – np. grozi nam mat)
- bicie jest opłacalne, gdy po odpowiedzi przeciwnika wymiana będzie punktowo remisowa ale przeciwnik straci figurę, której chce użyć do przeprowadzenia ataku
- bicie jest nieopłacalne gdy po odpowiedzi przeciwnika wymiana będzie punktowo remisowa oraz:
* zdublujemy sobie pionki
* uniemożliwimy sobie zrobienie roszady
* wyizolujemy pionka
* przeciwnik dzięki temu rozwinie swoje figury kosztem naszej figury
2. Sprawdź jaki może być następny ruch tą figurą, czy nie spowoduje większego zagrożenia
3. Sprawdź co atakują figury przeciwnika, które zostały odsłonięte po jego ruchu
4. Jeśli przeciwnik ruszył się skoczkiem sprawdź czy w następnym ruchu nie grożą widełki.
5. Postaraj się odgadnąć w jakim celu przeciwnik wykonał ten ruch (jaki może być jego plan)

Przed swoim ruchem:
1. Sprawdź czy pole, na które chcesz się ruszyć nie jest bronione przez przeciwnika i nie stracisz figury.
2. Sprawdź czy Twoje figury odsłonięte po ruchu nie będą atakowane przez przeciwnika.
3. Sprawdź czy po Twoim ruchu skoczek przeciwnika nie będzie mógł zrobić widełek.
4. Sprawdź czy ruszając się tą figurą nie pozbawiasz ochronny innej atakowanej figury
5. Jeżeli planujesz ruch wieżą lub hetmanem sprawdź czy nie ustawisz się na jednej linii z królem (zwłaszcza po skosie bo przeciwnik mógłby związać figurę gońcem i potem ją zabić)
6. Gdy masz przewagę w końcówce i przeciwnik ma tylko króla sprawdź czy będzie się miał gdzie ruszyć żeby nie dać pata. Pamiętaj o remisie w przypadku 3 powtórzonych układów na szachownicy.

Gdy przeciwnik zastanawia się nad swoim ruchem:
Wykorzystaj ten czas na analizę sytuacji, poszukaj słabych punktów przeciwnika - zaplanuj atak, poszukaj słabych punktów u siebie – zaplanuj obronę. Zastanów się co może przeciwnik zagrać (np. co by się zagrało na jego miejscu) i obmyśl swoją na to odpowiedź. Poszukaj możliwości ataku z odsłony, widełek, związania itp. czyli akcji, które mogą dać przewagę materialną.

Na początku partii staraj się opanować środek, wyprowadzić figury (najpierw lekkie - skoczki i gońce, potem wieże oraz hetmana), zrobić roszadę aby chronić króla. Nie rób niepotrzebnych ruchów (unikać kolejnych ruchów tą samą figurą). Nie szachuj niepotrzebnie w sytuacji gdy przeciwnik może się łatwo zasłonić zmuszając Cię tym samym do ucieczki (szkoda ruchu). Nie wyprowadzaj hetmana zbyt wcześnie, żeby go nie stracić.

Gdy popełnisz błąd i stracisz figurę – nie załamuj się, skoro Tobie się przytrafił błąd to również może się on za chwilę przytrafić przeciwnikowi. Potraktuj to jako wyzwanie i walcz do końca!

Jeżeli Twoja figura wpadnie w pułapkę - minimalizuj szkody, zabij najbardziej wartościową figurę o ile to możliwe.

W końcówce gdy masz szansę mieć przewagę jednego pionka niech to nie będzie pionek z samego skraju planszy (linie A i H), bo w przeciwnym przypadku zazwyczaj będzie remis.

Gdy przeciwnik w końcówce ma bardzo dużą przewagę materialną graj na remis, spróbuj wymusić powtórzenie 3 takich samych sytuacji np. ciągłym szachowaniem, ewentualnie pozbądź się wszystkiego i graj na pata.

Gdy grasz z zegarem nie spiesz się! zwłaszcza w pierwszej połowie partii gdy czasu jest dużo.