Bajki terapeutyczne

Witamy wszystkich Czytelników.

            Z uwagi na zamknięcie placówek szkolnych i bibliotek, w tym naszej, z powodu pandemii koronawirusa, pragniemy polecić Czytelnikom literaturę wspierającą, do której można sięgnąć w obecnym czasie, jeśli tylko posiada się dostęp do internetu.

            Dziś zwracamy się szczególnie do najmłodszych, polecając bajki terapeutyczne Marii Molickiej, czytane na portalu www.youtube.pl    pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=UuvWpAIwCXg

 

Wszystkim Czytelnikom życzymy zdrowia i odporności,

 

bibliotekarze:

Marta Złotnicka-Goderecka

Michał Stefaniuk

I Konkurs na okładkę książki

Kto czyta książki, żyje podwójnie.

Umberto Eco


W semestrze zimowym roku szkolnego 2018/2019 odbył się I Konkurs na okładkę książki zorganizowany przez bibliotekę ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach we współpracy ze świetlicą szkolną. W konkursie wzięło udział 12 dzieci z kl. I-III.
W grudniu 2018 r. prace konkursowe oceniło czteroosobowe jury: pani Marta Złotnicka-Goderecka (pomysłodawczyni konkursu i przewodnicząca jury), pani Jolanta Płoska, pani Barbara Szoła oraz pani Teresa Tokarz. Wśród laureatów znaleźli się następujący uczniowie:

Julia Piniło (kl. I „a”) - I miejsce

Natalia Kwiatkowska (kl. I „a”) - II miejsce

Dominika Niedzielska (kl. I „a”) - III miejsce

Maja Kułaga (kl. I „a”) - wyróżnienie I stopnia

Joanna Toporek (kl. I „a”) - wyróżnienie I stopnia ex aequo

Julia Kargulewicz (kl. III „b”) - wyróżnienie II stopnia.

Pozostali uczestnicy konkursu to: Hania Czerwiak (kl. I „a”), Aniela Farkowska (kl. II „a”), Katarzyna Gaweł (kl. II „a”), Natalia Pokrzepa (kl. I „a”), Michasia Wojciechowska (kl. I „a”) oraz Marysia Wolak (kl. I „a”).

Wszystkim serdecznie dziękujemy i gratulujemy.

Lekcje muzyczno-plastyczne "Barwy muzyki w gamie plastyki".


W listopadzie i grudniu 2019 r. w klasie III „b” OSM I st., której wychowawczynią jest pani Dorota Sokołowska, odbył się cykl lekcji pt. Barwy muzyki w gamie plastyki. Zajęcia prowadziła pani Marta Złotnicka-Goderecka – nauczycielka śpiewu i nauczyciel bibliotekarz naszej szkoły.

W lekcjach wzięło udział 19 uczniów, którzy raz w tygodniu, inspirowani muzyką, wykonywali pracę plastyczną na zadany temat. W sumie każdy obecny na zajęciach uczeń wykonał 7 obrazów muzycznych, których tematy dotyczyły obrazowania: artykulacji legato (6.11.), artykulacji staccato (13.11.), braku harmonii dur-moll (20.11.), obecności melodii w muzyce (27.11.), jej nastroju (2.12.), polifonii (11.12.) oraz tempa scherzino (18.12.).

Kiedy miała powstać praca obrazująca artykulację legato, uczniowie słuchali „Łabędzia” Camille’a Saint-Saënsa (z „Karnawału zwierząt”). Kiedy pracowali nad przedstawieniem artykulacji staccato, rozbrzmiewały „Skamieniałości” tego samego kompozytora. Podczas zajęć z muzyką Krzysztofa Pendereckiego uczniowie poznawali współczesną partyturę oraz brzmienie jego „Trenu-Ofiarom Hiroszimy”. Przy okazji poznali kontekst i historię powstania dzieła, a także rodzaje zastosowanych w utworze alternatywnych sposobów artykulacji. Po zakończeniu obrazowania braku harmonii dur-moll uczniowie wykonali dodatkowo ramkę do obrazu, czyli passe-partout. Podczas lekcji, na której uczniowie mieli przedstawić melodię, słuchali „Bolera” Maurycego Ravela. Kolejnym utworem, który skłonił ich do plastycznego wyrażenia nastroju muzyki, było „Akwarium” C. Saint-Saënsa. Na następnych zajęciach, podczas których uczniowie obrazowali polifonię, prezentowany był „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego (z „Dziadka do orzechów”). Ostatnim utworem, który służył za inspirację do wyrażenia w sposób plastyczny tempa scherzino, był „Taniec piskląt w skorupkach” Modesta Musorgskiego.

Za każdym razem uczniowie przedstawiali muzykę za pomocą abstrakcji.

Wśród zastosowanych materiałów znalazł się m.in.: zwykły i samoprzylepny kolorowy papier, pastel sucha i olejna, kredki świecowe i ołówkowe, farby plakatowe i akrylowe, klej, nożyczki, białe i czarne kartki. Uczniowie stosowali wycinankę, malowali (pieczątką, pędzlem, a nawet palcami) lub rysowali (kredkami, pastelą) itp.

Po każdych zajęciach prace były prezentowane na wystawie przed biblioteką oraz dokumentowane za pomocą fotografii.

Po zakończeniu cyklu zajęć, dnia 8 stycznia 2020 r., uczniowie wykonali pamiątkowy album składający się z ich obrazów muzycznych.

Dzięki zajęciom korelacyjnym uczniowie nauczyli się bardzo wiele, łącząc naukę z kreatywną zabawą, rozwijającą wiedzę, umiejętności i twórczą wyobraźnię.

Wszystkim uczniom, biorącym udział w lekcjach muzyczno-plastycznych pt. „Barwy muzyki w gamie plastyki” serdecznie gratulujemy odwagi i pomysłowości w tworzeniu prac korelacyjno-abstrakcyjnych.

 Marta Złotnicka-Goderecka
(pomysłodawczyni i realizatorka zajęć)


Artykulacja legato 1
Artykulacja legato 1

Artykulacja legato 2
Artykulacja legato 2

Artykulacja Staccato 1

Artykulacja Staccato 2

Brak harmonii dur-moll 1

Brak harmonii dur-moll 2


Brak harmonii dur-moll 3
Brak harmonii dur-moll 4
Brak harmonii dur-moll 5

Melodia 1

Melodia 2

Nastrój 1

Nastrój 2

Nastrój 3

Nastrój 4
Nastrój 4

Polifonia 1

Polifonia 2

Polifonia 3

Tempo scherzino 

Album obrazów muzycznych 1

Album obrazów muzycznych 2 (wszystkie dotychczasowe fotografie wykonała p. M. Złotnicka-Goderecka)

Album obrazów muzycznych 3 (foto. p. Dorota Sokołowska)



Poranek literacki z poetą regionalnym - panem Wiesławem Kotem ze Staszowa.

Dnia 20 listopada 2018 r. w Sali Kameralnej ZPSM im. Ludomira Różyckiego w Kielcach odbył się Poranek literacki z poetą regionalnym panem Wiesławem Kotem ze Staszowa. W spotkaniu uczestniczyła pani dyrektor Katarzyna Sroka, nauczyciele: pani Ewa Kowalczyk, pani Aleksandra Mędrek, pani Monika Gwardyś, pani Marta Złotnicka-Goderecka oraz uczniowie szkoły.

Podczas spotkania młodzież recytowała wiersze poety, a także wykonała kilka utworów instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych. Wiersze, które usłyszeli słuchacze zapadły głęboko w pamięć, ponieważ uczniowie przekazywali treść z wielkim wyczuciem i uduchowieniem. Wśród prezentowanych tekstów, były m.in. wiersze: „Co będzie z nami, gdy zwiędną róże”, „Idźcie do Źródła”, „Opowiem wam o moim śnie” i „Modlitwa rzeźbiarza”. Poezję recytowali: Aleksandra Calicka, Natalia Kloc, Magdalena Łakomiec, Adrianna Michalska, Marika Pajączkowska i Kamila Wawrzeńczyk. W części muzycznej, prócz wyżej wymienionych, wystąpiła Maja Kozieł oraz Jan Markowski. Do występu słowno-muzycznego młodzież przygotowała nauczycielka – pani Ewa Kowalczyk.

Po prezentacji artystycznej zaproszony gość odpowiadał na pytania prowadzącej spotkanie – pani Marty Złotnickiej–Godereckiej. Był też dialog ze zgromadzoną publicznością. Poeta mówił między innymi, że pisanie poezji wymaga szczerości, pracy i zaangażowania, nie należy więc bezczynnie czekać na natchnienie. Owocem jego systematycznej pracy jest kilka tysięcy wierszy oraz 25 tomików wydanej poezji, powstałych w ciągu 55 lat działalności literackiej.

Podczas Poranka literackiego pan Wiesław Kot zaśpiewał piosenkę oraz przeczytał napisany podczas spotkania wiersz, czym zachwycił publiczność.

Uroczystość zakończona została podziękowaniem gościowi za podzielenie się własną mądrością i doświadczeniem na temat twórczości oraz złożeniem pamiątkowych autografów uczestnikom spotkania. Spotkanie minęło niezwykle szybko, dlatego wszyscy czuli niedosyt, przepełnieni jednak radością z duchowej uczty, podczas której poezja z muzyką ukazała swą piękną korelację.

Pomysłodawczyni spotkania, pani Marta Złotnicka-Goderecka, serdecznie dziękuje wszystkim, którzy pracowali nad organizacją i realizacją Poranka literackiego, zwłaszcza pani Ewie Kowalczyk oraz młodzieży, która recytowała wiersze i zaprezentowała wyjątkowy koncert.

 

Autor zdjęć: Jan Wilkosz